FANDOM

Sofie
Riv, rul og rid

1.trin

I Riv, rul og rid reklamen reklameres der for kondomer. Eller der reklameres for brug af kondomer. Reklamen går ud til de unge, som måske er nye i denne verden. Reklamen er fundet i et Chili. Afsenderen er StopAids fonden og modtageren er, som sagt de unge.

2.trin

Reklamen går ud og fortæller de unge, at kondomet er vigtigt. Ikke at vi efterhånden har fået tudet ørene fulde af det, men det er stadig vigtigt. Og det kan få nogle konsekvenser, hvis man ikke husker kondomet. Her handler det om sexsygdomme, som hiv, aids osv.

3.og 4.trin

Reklamen består af et stort billede, hvor to mænd står og kysser på en strand. De har ikke tøj på, andet end deres underbukser. De står og holder om hinanden, så man føler deres interesse for hinanden. Ved siden af dem er der lavet 3 blokke, hvor den øverste er rød, den midterste er gul og den nedereste er grøn. Det er ligesom et lyskryds. Rød er stop, gul er der næsten og grøn er begynd. Under den røde står der: kan du åbne en kondompakke med en hånd?Under den gule står der: kan du rulle et kondom på i mørke? Under den grønne står der: op i røven med kondomet!Den røde og den gule er stillet som spørgsmål, for at sætte nogle tanker i gang ved de unge. Og den grønne er skrevet så den kan opfattes på to måder. Den ene er, at det er lidt sjovt og den er den alvorlige del, hvor man burde tænke: hvad hvis der ikke var et kondom? Under billedet står der: kondomet er stadig den sikreste beskyttelse mod hiv-virus og mod en lang række sexsygdomme. Og det er så hele reklamens pointe! Reklamens troværdighed er stor, for man ved hvilket ansvar det hører med, når man har sex. Man ser de her to mænd, som står og kysser. Man ser det, som om det kunne have været et billede enhver kunne have taget på en strand. Bortset fra, at de kun har underbukser på, hvis de havde været på stranden ville de nok have haft badebukser på.

7. Og 8.trin

Reklamen skal påvirke de unge til, at bruge kondomer. Det første man lægger mærke til, når man ser reklamen er, at det er to mænd, altså et homoseksuelt par. Og ikke et hetroseksuelt par. Derefter lægger man mærke til de tre store blokke i højre side af reklamen. Jeg ville sige, at reklamen er en del af en kampange, da StopAids er en fond, som går ind for at informere de unge. Reklamen virker opsægtsvækkende, da jeg normalt bare ville bladre forbi reklamerne, men når man ser to mænd står og kysser opfanger det automatisk ens interesse. Jeg ville sige, at reklamen er troværdig, for det er jo ikke ulovligt at være homoseksuel. Den er også lidt sjov, for det kan opfattes på en sjov måde, når der står: op i røven med kondomet! Men den får også en til at tænke, at det er nødvendigt med kondomet. Så den er også overbevisende.